Schrijven voor het web

In de training Schrijven voor het web leer je effectieve online teksten te schrijven. Heldere en aantrekkelijke teksten die toegankelijk, vindbaar en conversiegericht zijn op verschillende online kanalen.

Je leert verschillende schrijftechnieken toe te passen, zodat je optimaal kunt inspelen op het online leesgedrag. Een van de technieken is het toegankelijk schrijven voor verschillende doelgroepen. Uitgangspunt daarbij is of teksten voldoen aan de eisen van digitoegankelijkheid.

Een andere techniek is het vindbaar maken van teksten voor de zoekmachine. Je leert content te maken die aansluit op het zoekgedrag van mensen. Daarnaast ga je aan de slag met conversiegericht schijven. Hoe trek je de aandacht van bezoekers? Hoe verleid je ze tot gewenst klikgedrag?

De focus van deze cursus is gericht op schrijfvaardigheden. Maar ook zoomen we in op de kenmerken van verschillende media, zoals van blogs, nieuwsbrieven en sociale media. Zo krijg je een veelzijdig beeld waaraan content op de verschillende kanalen moet voldoen.

Een week na de eerste trainingsdag vindt een terugkom-dagdeel plaats. Dat geeft je de gelegenheid om tussentijds een opdracht uit te werken, bijvoorbeeld op basis een eigen tekst of casus. De uitgewerkte opdrachten worden tijdens het terugkom-dagdeel besproken.

Deze praktijkgerichte cursus is geschikt voor beginnende online redacteuren, maar ook voor professionals die al langer online publiceren en hun kennis en vaardigheden willen bijspijkeren.


Wanneer?

22 april (hele dag) en 29 april (halve dag, ochtend) 2020

Tijden: 9.30 – 16.30 uur (hele dag), 9.30 – 13.00 uur (halve dag)
Kosten: € 695,-, excl. btw

De training is vanwege het coronavirus afgelast. Poorttaal biedt deze training ook incompany aan in een online variant (virtual classroom).

Inschrijven


Onderwerpen cursus Schrijven voor het web

  • Online leesgedrag
  • Doel, doelgroep en boodschap
  • Opbouw van online teksten
  • Koppen en intro’s: trigger lezers, zoekmachines en sociale media
  • Toegankelijk schrijven voor verschillende doelgroepen
  • Vindbaar schrijven volgens nieuwste inzichten van SEO (Search Engine Optimization)
  • Conversiegericht schrijven: hoe de lezer tot actie bewegen
  • Kenmerken van sites, blogs, nieuwsbrieven en sociale media

Wat levert de cursus op?

Als deelnemer boek je de volgende resultaten:

  • Je kunt meerdere schrijfstijlen toepassen afgestemd op doel en doelgroep
  • Je kunt toegankelijk schrijven en hebt kennis van toegankelijkheidseisen
  • Je hebt inzicht in zoekopdrachten en kunt content optimaliseren voor zoekmachines
  • Je haalt meer conversie uit content door teksthulp als AIDA, USP’s en CTA’s
  • Je weet waar goede content voor blogs, nieuwsbrieven en sociale media aan moeten voldoen
  • Door de gerichte feedback krijg je een goed zicht op je schrijfvaardigheid

Voor wie?

(Beginnende) online redacteuren, contentbeheerders, communicatiemedewerkers en journalisten die teksten schrijven en redigeren voor online media. De cursus is ook geschikt voor beleidsmedewerkers en secretarieel medewerkers die online moeten publiceren.

Praktisch

De training duurt anderhalve dag. Dag 1 vindt plaats van 9.30 tot 16.30 uur. Het terugkom-dagdeel, een week later, duurt van 9.30 tot 13.00 uur.

De locatie is de vestiging van Seats2meet Centraal Station in Utrecht. Koffie, thee, frisdrank en lunch (op dag 1) zijn inbegrepen. Als lesmateriaal ontvang je een gratis exemplaar van Handboek Online Redactie (ter waarde van € 34,99).

Neem je laptop mee naar de training.

Inschrijven

Incompany

Poorttaal biedt deze training ook incompany aan, lees de werkwijze over maatwerk.

Meer informatie

Voor meer informatie over de cursus, neem vrijblijvend contact op,
bel 024 – 322 02 95 of mail naar info@poorttaal.nl.

Open inschrijving

Duur: 1,5 dag
Locatie: Seats2meet Utrecht
Datum: 22 en 29 april 2020
Kosten: € 695,- excl. btw
Meer informatie? Bel of mail:
024 – 322 02 95, info@poorttaal.nl