Online redactie

De training Online redactie geeft een compleet overzicht van de onderwerpen die de online redacteur van vandaag moet beheersen. U bent in staat om aantrekkelijke en toegankelijke content te maken, die aansluit op de behoeften van de doelgroepen.

Als online redacteur of contentspecialist bent u thuis in teksten schrijven en redigeren, maar weet u ook hoe u audiovisuele middelen kunt inzetten om uw boodschap te versterken. Als spil in contentcreactie hebt u een goed beeld van de trends in online communicatie.

Een online redacteur beschikt over een breed scala aan kennis en vaardigheden. In de training oefenen we met teksten schrijven die toegankelijk, vindbaar en conversiegericht zijn. Aantrekkelijk formuleren, effectieve koppen maken en SEO-copywriting zijn belangrijke onderdelen.

Daarnaast gaan we in op strategie en beheer. U leert hoe u de doelen van uw organisatie kunt vertalen in een doordachte contentstrategie, waarbij u relevante content toewijst aan verschillende online kanalen. Ook komen handige hulpmiddelen voor contentbeheer aan bod.


Lees ook: vijf tips voor een solide online redactie


Vanzelfsprekend gaan we in de belangrijkste kanalen, zoals websites, blogs, nieuwsbrieven en sociale media. Daarnaast bespreken we verschillende evaluatie- en meetinstrumenten zoals Google Analytics en contentaudits. U leert wat de kracht van beeld is en hoe audiovisuele content kan bijdragen aan uw boodschap. Tal van technische begrippen worden verduidelijkt en u krijgt een up-to-date overzicht van de ontwikkelingen in online communicatie.

De training is een afwisseling van theorie en praktijk. In de opdrachten wordt zoveel mogelijk gewerkt met (eigen) praktijkvoorbeelden. Zie ook werkwijze Poorttaal.

Onderwerpen cursus Online redactie

  • Online strategie, contentstrategie
  • Hulpmiddelen voor contentbeheer
  • Structuur & navigatie
  • Schrijven voor het web
  • SEO copywriting
  • Conversiegericht schrijven
  • Contentmarketing
  • Inzet van sociale media
  • Digitale nieuwsbrieven
  • Inzet van audiovisuele content
  • Basisbegrippen: van html tot api’s
  • Methoden van evaluatie

Wat levert de cursus op?

De deelnemer boekt de volgende resultaten:

  • U weet hoe u online media kunt inzetten voor uw organisatiedoelen
  • U weet hoe u navigatiestructuren kunt opzetten
  • U kunt toegankelijke en aantrekkelijke online teksten schrijven en redigeren
  • U kunt SEO (Search Engine Optimization) toepassen
  • U kunt een contentstrategie opzetten
  • U hebt inzicht in een effectieve inzet van sociale media
  • U bent op de hoogte van verschillende usability-methoden
  • U bent op de hoogte van de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid
  • U hebt inzicht in de werking contentmanagement

Voor wie?

(Beginnende) online redacteuren, contentspecialisten, communicatiemedewerkers en journalisten, die taken uitvoeren op het vakgebied van online redactie en communicatie.

Meer informatie

Voor meer informatie over de cursus, neem vrijblijvend contact op,
bel 024 – 322 02 95 of mail naar info@poorttaal.nl.

Incompanytraining

Duur: 4 dagdelen (indicatief)
Locatie: bij uw organisatie of extern
Datum: in overleg
Kosten: vraag vrijblijvend een offerte aan
Meer informatie? Bel of mail: 024 – 322 02 95, info@poorttaal.nl