In de overvloed aan boeken die over (online) communicatie verschijnen, zijn mij er de laatste maanden (begin 2022) twee opgevallen. In positieve zin wel te verstaan. Over nudging en online gedragsbeïnvloeding.
Nudging & Overtuigen
Gedragsverandering in de praktijk met meer dan 100 voorbeelden & concrete inzichten
Reinout Van Zandycke en Ciska Wybo
Het boek geeft een helder geschreven overzicht van verschillende nudge-technieken. Rode draad: hoe kun je als organisatiemensen een duwtje in de goede richting geven, zonder hen in hun keuzevrijheid te beperken. Door de vele voorbeelden is het boek praktisch, tegelijk geven de auteurs een gedegen onderbouwing aan hun boodschap. Ook wijzen ze op misbruik van nudges. Zie de 5-sterretjes bij reviews. Een score van 5/5 is niet realistisch, een score van 4,6 of 4,7 werkt als sociaal bewijs beter.
Online invloed
Zo pas je bewezen gedragspsychologie toe voor betere online resultaten
Bas Wouters en Joris Groen
Hoe maak je van kijkers kopers en van afhakers aanhakers? Oftewel: hoe pas je gedragspsychologie toe om méér resultaat uit je website, app of online campagne te halen? In een vlotte en aantrekkelijke schrijfstijl loodst het boek de lezer langs tal van praktijkvoorbeelden. Ook passeren de bekende namen uit de gedragsbeïnvloeding de revue, zoals Fogg, Cialdini en Kahneman. Na lezing van ‘Online invloed’ weet je alles over harde en zachte CTA’s, over Anchoring en het Reasons-why-principe.
Wil je (beter) leren schrijven en je lezers tot gewenst gedrag aanzetten? Misschien is een training Conversiegericht schrijven of Commercieel en creatief schrijven iets voor jou of jouw organisatie.