5 tips conversiegericht schrijven

Als organisatie wil je je lezers niet alleen informeren, maar ook tot actie bewegen. Denk aan het aanvragen van informatie, het inschrijven op een nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper of het kopen van een product. Hoe pak je dat aan? Lees de 5 tips om conversie aan te jagen.

1. Overtuig met tekstopbouw

Met je aanbod wil je de aandacht van bezoekers trekken. Maar hoe overtuig je ze van de meerwaarde van je producten en diensten?

Een handig hulpmiddel is de AIDA-indeling. Daarbij neem je de potentiële klant in een aantal stappen mee naar de actie.

  • Trek de aandacht met een wervende binnenkomer (Attention).
  • Voed de interesse: benoem kenmerken en voordelen (Interest).
  • Wek verlangen op: geef extra argumenten, kortingen, positieve klantervaringen (Desire).
  • Nodig uit tot actie met duidelijke button en call-to-action (Action).

Bekijk hoe KPN deze indeling heeft toegepast.


Ieder z’n Hussel!
Er zijn 17 miljoen verschillende Nederlanders. En omdat je niet iedereen in één bundel kunt vangen, is er kpn Hussel. [Attention]

Met Hussel stel je zelf jouw ideale combinatie van Internet, Mobiel, TV of Entertainment samen én pas je dit gemakkelijk weer aan, wanneer jij dit wilt. Hussel verandert met je mee. [Interest]

Nu:

  • Hussel Mobiel: tot 468,- korting op Samsung S10
  • Hussel Internet: 3 maanden 50% korting óf SuperWifi cadeau
  • Kleinzakelijk Internet: 6 maanden vanaf € 21,-

[Desire]

Shop Internet Thuis [link]
Shop Kleinzakelijk Internet [link]
[Action]


Het KPN-voorbeeld toont een indeling in vier afzonderlijke alinea’s. Nu kom je op het web allerlei variaties van de AIDA-indeling tegen. Soms is de indeling in slechts één alinea uitgewerkt. Of de stappen-opbouw is losgelaten, waarbij na de Attention, direct de Action volgt. De Interest en Desire zijn daarbij meer naar de achtergrond verschoven, maar nog cruciaal om weifelende bezoekers over de streep te trekken.

2. Gebruik krachtige CTA’s

Welke variatie je ook kiest, het doel van je tekst is uiteindelijk dat deze tot een conversie leidt: het omzetten van een bezoek naar een actie. Besteed daarom aandacht aan krachtige call-tot-actions (CTA’s).

Een aantal tips:

Kies het perspectief van de lezer. Vergelijk: Reis plannen > Plan mijn reis

Benoem het voordeel van de lezer, met woorden als voordeel, gratis, besparen. Vergelijk: Naar de rekenmodule > Bereken gratis uw besparing

Maak de actie urgent, door woorden als nu, direct, voor een bepaalde datum. Bijvoorbeeld: Bestel direct, Boek vóór 1 oktober.

Check met A/B-tests verschillende variaties van call-tot-actions. Soms hebben kleine aanpassingen grote effecten.

3. Formuleer zonder omhaal

Vermijd ambtelijke en lange, ingewikkelde zinnen. Schrijf eenvoudig en aantrekkelijk. Vergelijk: Meld je schade eenvoudig via onze app > Heb je schade? App je schade!
Schrap jargon en lege hulzen (zoals: in principe, concept, met betrekking tot, een soort van, etc.): ze leiden af van de inhoud van de boodschap.

Eenvoudig woordgebruik is een must voor overheden, waar toegankelijke content een vereiste is. Op het web vind je tal van tools om teksten te toetsen op het taalniveau van je doelgroep. Voor overheden is het leesniveau B1 leidend. Een handige tool om het leesniveau te testen is die van Stichting Accessibility.

Schrijf zo specifiek mogelijk Vergelijk: We streven ernaar dat u binnen één werkdag antwoord ontvangt > U ontvangt binnen één werkdag antwoord.
Wees ook specifiek daar waar het om betalingen aankomt, neem onzekerheden weg met korte zakelijke bijschriften ofwel microcopy.

Wegnemen van onzekerheden met microcopy

4. Schrijf wervend

Organisaties verwoorden hun onderscheidende aanbod graag in USP’s (Unique Selling Points). Maar wat heeft de klant eraan? Vertel liever welk probleem je oplost voor de klant dan wat jouw aanbod uniek maakt. Leg nadruk op het voordeel dat de klant met je product of dienst kan behalen. Dit kun je bereiken door je USP’s te vertalen in user benefits.

Vergelijk USP’s met user benefits:
Onze werkwijze is transparant > Bij ons weet u waar u aan toe bent.
Wij bieden de laagste prijsgarantie > Ergens anders goedkoper? U krijgt van ons het verschil terug.

In user benefits (ofwel koopargumenten) wordt de lezer aangesproken, waardoor teksten meer wervend worden. Dat bereik je ook door positief te formuleren. Vergelijk: Wij zijn na 17.00 gesloten > Wij zijn tot 17.00 uur open.

5. Verleid de lezer

Gebruik triggers die inspelen op de kracht van het onbewuste brein. Een zo’n trigger is nudging, waarbij je mensen een duwtje in de gewenste richting geeft.

KPN verleidt de lezer om de meest gekozen optie te nemen

Populair in online marketing zijn de zeven verleiders ofwel beïnvloedingsfactoren van de Amerikaanse psycholoog Robert Cialdini. Ook deze verleiders appelleren aan het onbewuste brein en spelen een rol bij keuzes die mensen maken.
Zo bevordert schaarste de kooplust, denk aan tijdelijke acties, op-is-op. Ook sociale bevestiging is bij veel mensen van invloed, niet voor niets kijken bezoekers graag naar reviews, ratings en aantal fans. Daarnaast laten mensen zich graag leiden door autoriteit, zoals adviezen van deskundigen en kwaliteitskeurmerken.

De andere factoren die Cialdini geeft en waarin je in je content op kunt inspelen zijn:
– eenheid (mensen willen graag ergens bijhoren);
– wederkerigheid (iets weggeven verhoogt kans op een wederdienst);
– sympathie (aardig en aantrekkelijk zijn werkt overtuigend);
– commitment & consistentie (mensen houden zich graag aan hun woord en voorkeuren).

Ten slotte: ondersteun je conversiegerichte teksten door zichtbaar te zijn. Plaats berichten in je nieuwsbrieven en de op sociale media waarop je doelgroepen actief zijn. Maak in die berichten linkjes naar de landingspagina van je website, waarop de conversie plaatsvindt. Zorg voor relevante en uitnodigende snippets in de zoekmachineresultaten.

Wil je meer weten over conversiegerichte teksten schrijven? Lees het uitgebreide hoofdstuk over Conversie in het Handboek Online Redactie. Zie ook het artikel Hoe vinden de juiste klanten jou? met tips van mij in het tijdschrift Esthé.

Poorttaal organiseert de incompanytraining Conversiegericht schrijven. Na de training ben je in staat om heldere en aantrekkelijke teksten te schrijven, die bezoekers aan je site aanzetten tot conversie. Check de training Conversiegericht schrijven.