Handboek Online Redactie geeft hulp en inzicht bij het maken van content voor websites, sociale media, zoekmachines en conversie.
Wie professioneel met online communicatie aan de slag is, ontwikkelt content om organisatiedoelen te realiseren. Handboek Online Redactie gaat uitgebreid in op het creëren en perfectioneren van content. Daarnaast biedt het handvatten voor het ontwerpen van een online strategie, een beheerorganisatie en een weloverwogen evaluatieplan.
De vraag naar online redacteuren, content- en communicatiespecialisten is groot. Intussen is contentcreatie veranderd in multidisciplinair vak. Waren voorheen een soepele pen en wat ICT-kennis voldoende, tegenwoordig moet je meer in huis hebben. De ontwikkeling van tekst naar beeld, het toenemende aantal kanalen en technische innovaties dwingen tot reflectie. Waar vind je (toekomstige) klanten? Hoe maak je content die scoort? Hoe kun je werkelijk impact maken? Wat is de best passende vorm voor je boodschap? Het Handboek Online Redactie wijst de online content- en communicatiespecialist de weg.
Handboek Online Redactie is de geactualiseerde en uitgebreide opvolger van Handboek webredactie. Het bestaat uit tien delen met in totaal 30 hoofdstukken waarin alle belangrijke onderwerpen over contentcreatie aan bod komen.
Inhoudsopgave Handboek Online Redactie
Inleiding: werken aan online content
I De basis van effectieve content
1 Online strategie
2 Online ontwerp
3 Online beheer
II Stroomlijnen van content
4 Contentstrategie
5 Hulpmiddelen voor online contentbeheer
6 Contentmanagementsystemen
III Schrijven voor online
7 Schrijven met vaart
8 Afstemmen op de online lezer
9 Structuur aanbrengen
10 De opbouw afstemmen op het tekstdoel
11 Een passende schrijfstijl kiezen
12 Begrijpelijk en aantrekkelijk schrijven
13 Slim toepassen van hyperlinks
14 Checklist eindredactie van online teksten
IV Werken met Google
15 Zoeken en vinden
16 Bepalen van zoekwoorden
17 Optimaliseren van content
18 Bouwen aan links
V Sociale media
19 Impact maken met sociale media
20 Schrijven voor sociale media
VI Conversie
21 Content met overtuigingskracht
22 Conversiegericht schrijven
VII Tekstsoorten uitgelicht
23 Het nieuwsbericht
24 Het blog
25 De digitale nieuwsbrief
VIII Audiovisuele content
26 De boodschap versterken met beeld
27 Aan de slag met audiovisuele content
IX Evalueren
28 Criteria voor usability
29 Evaluatiemethoden
X Internetrecht
30 Juridisch ABC voor online content
Het Handboek Online Redactie is bedoeld voor copywriters, contentspecialisten, communicatieadviseurs en studenten communicatie.
Recensies en reviews
Fijn naslagwerk voor de drukke communicatieprofessional
In de inleiding van het handboek staat: dit boek is bedoeld voor iedereen die met content bezig is. Van doorgewinterde contentmarketeer tot de communicatiestudent. Voor de communicatieprofessional zullen sommige stukken vrij basic zijn. Maar omdat het boek zoveel facetten van online communicatie en online content bespreekt, zijn er altijd gedeeltes die nog onontgonnen gebied zijn.
Het boek leent zich daarmee uitstekend als naslagwerk om je geheugen op te frissen of je in te lezen in een voor jou onbekend onderwerp. Of om er even bij te pakken als je begint aan een nieuw online project. Of het nu een website is, het opstellen van een privacyverklaring of het opnemen van je eerste vlog.
Floor van den Elsen, boekrecensie op Frankwatching, 19 juli 2019
Selectie van quotes uit reviews:
Actueel en overzichtelijk
Inspirerend boek!
Een musthave
Praktisch boek met handige tips
Een praktisch én beleidsmatig instrument
Zie reviews op bol.com en Managementboek.
Interesse? Zie Inkijkexemplaar.
Handboek Online Reactie is verkrijgbaar via de (online)boekhandel. Of bestel direct voor € 34,99 bij Managementboek of via handboekonlineredactie.nl.
Handboek Online Redactie. Onmisbaar gereedschap voor de content- en communicatiespecialist
Geert Poort & Corona de Wert
380 pagina’s
€ 34,99
ISBN 9789089654403
Van Duuren Management