5 tips online redactie

Online redactie vraagt om een breed scala aan kennis en vaardigheden. Deze vijf tips bieden de online redacteur en contentspecialist houvast.

Presenteer hapklare brokken

Presenteer informatie in hapklare brokken. Schrijf scanbaar: gebruik korte alinea’s (40 á 50 woorden) om uw bezoekers bij de les te houden. Goed scanbare pagina’s bieden overzicht, wat ook in uitgebreide content zoals longreads van pas komt. Formuleer heldere en aantrekkelijke koppen, snippets en call-to-actions (CTA’s), waarmee u bezoekers naar uw boodschap trekt.

Speel in op (latente) bezoekersvragen

Stel de bezoeker centraal, niet uw aanbod. Bezoekers aan websites hebben meestal gerichte vragen. Speel daar op in met een functioneel en toegankelijk ontwerp. Ga met uw content in op wat bezoekers willen. Maar ook: bepaal wat ze nodig hebben. Herken het verschil tussen de wants en needs, en neem daar actie op. Monitor het bezoekersgedrag, stel eventueel uw content bij om bezoekers steeds beter van dienst te kunnen zijn.

Maak uw content vindbaar

Bepaal met welke zoekwoorden uw content gevonden moet worden. Schrijf uw tekst en zorg voor kwalitatieve, originele content. Check vervolgens of uw belangrijkste zoekwoorden op (voor de zoekmachine) cruciale plekken staan, zoals in kop, titel en URL. Zorg ook voor een goede vindbaarheid van visuals (geef video’s een titel en beschrijving), voice (geef antwoord op mogelijke zoekvragen) en local search (meld uw bedrijf aan bij Google Bedrijfsprofiel).


Lees ook: AI-copywriting: bye, bye tekstschrijver?


Kies uw kanalen met zorg

Hoe bereikt u gebruikers van sociale media? Bepaal eerst welke kanalen bij uw organisatie passen. Ga vervolgens na op welke socials uw doelgroepen actief zijn. Stel een contentstrategie op: geef aan welke content u per kanaal gaat inzetten en wat u ermee wilt bereiken. Optimaliseer uw content voor elk kanaal apart. Maak een planning, waarbij u rekening houdt met actualiteiten en interacties.

Online redactie: meer dan schrijven alleen

Als online redacteur bent u thuis in schrijven, redigeren en SEO. Gezien de ontwikkelingen in voice en visuals is het slim om u ook daarin te bekwamen. Ontwikkel één of enkele vaardigheden, zodat u in staat bent om een vlog, video, podcast of infographic te maken. Of leer een programma als PhotoShop of verdiep u in toegankelijkheid of Google Analytics. Het dynamische werk als online redacteur vraagt om continue (bij)scholing.

 

Poorttaal organiseert de incompanytraining Online redactie. De training geeft een compleet overzicht van de onderwerpen die de online redacteur of webredacteur van vandaag moet beheersen. Na de training bent in u staat om aantrekkelijke en toegankelijke content te maken, die aansluit op de behoeften van uw doelgroepen. Check de training Online redactie.