Google en het belang van kwalitatieve content

Google vindt de populariteit van een webpagina belangrijk: hoe meer links naar een site verwijzen, hoe hoger de score op de resultatenlijst. Daarnaast laat Google de kwaliteit van de content steeds meer meewegen. Waar op te letten? Lees een gedeelte uit het Handboek Online Redactie.

Met een reeks updates van het algoritme wil de zoekmachine sites met een lage kwaliteit uit de zoekresultaten weren, ten gunste van sites met een hoge kwaliteit. Komt de kwaliteit onder een bepaald niveau, dan heeft dat een negatieve invloed op de ranking van die pagina. Is dat met meerdere pagina’s het geval, dan kan dat gevolgen hebben voor de hele site.

De kwaliteitscriteria die Google meeweegt, zijn Expertise (E), Authoritativeness (A) en Trustworthiness (T), kortweg E-A-T. Google bekijkt daarbij onder andere of de tekst ingaat op zoekvragen, met gezag is geschreven en of de content vertrouwen uitstraalt.

Bijvoorbeeld: biedt de site praktische informatie, zoals contactgegevens, een ‘over ons’-pagina en een klantenservice? Wordt de site regelmatig geüpdatet met correcte en voor de bezoeker relevante content? Google heeft de E-A-T-criteria uitgewerkt in uitgebreide Search Quality Guidelines.

Gezien de ontwikkelingen van het algoritme de laatste jaren geven we de volgende tips.

  • Staar je niet blind op de lengte van de tekst. Tekstlengte is geen maatstaf voor kwaliteit, er is geen optimaal minimum- of maximumaantal woorden.
  • Er is niets mis met advertenties en affiliate links, zolang de content waar de gebruiker voor komt het belangrijkste onderdeel van de pagina is.
  • Geef richtlijnen waaraan user generated content, zoals bijdragen aan blogs en commentaar, moet voldoen. Keur bijdragen voor publicatie, voorkom in ieder geval spamming en link-dropping.
  • Ga in op de werkelijke zoekvraag van je bezoekers. Check waarop mensen zoeken in Google Search Console.
  • Schrijf voor de lezer, niet voor de zoekmachine. Doe niet aan over-optimalisatie, waak voor overmatig gebruik van zoekwoorden. Kwaliteitscriteria worden steeds belangrijker voor een goede vindbaarheid

Wat speelt nog meer een rol bij zoekmachine-optimalisatie?

  • Kies één onderwerp per pagina
  • Werk contextueel
  • Plaats zoekwoorden in de titel van de pagina
  • Gebruik de metatag description
  • Zorg voor een goede user experience
  • Plaats zoekwoorden in koppen, inleiding en alt-tekst
  • Bewaak de zoekwoorddichtheid
  • Plaats zoekwoorden in de navigatiemenu’s en URL’s
  • Actualiseer

Lees meer over werken met Google en optimaliseren van content in Handboek Online Redactie.


Zie ook: Google-update BERT begrijpt je content nóg beter